• Bucuresti 31º C
    Baia Mare 32º C
    Brasov 28º C
    Cluj-Napoca 30º C
    Constanta 28º C
    Craiova 30º C
    Galati 32º C
    Iasi 31º C
    Suceava 28º C
    Timisoara 33º C
  • 1 EUR = 4.6569 LEI
    1 USD = 4.0889 LEI
    1 GBP = 5.1960 LEI
    1 CHF = 4.1043 LEI
    1 HUF = 1.4370 LEI
    1 BGN = 2.3811 LEI
    1 JPY = 3.6974 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

REPORTAJ // Cum e să conduci avionul Air Moldova, lovit de fulger: O situație de rutină des întâlnită

08 August, 13:52

Totul părea un zbor banal, unul dintre multele care au loc fie pe o direcţie, fie pe alta.

air moldova

Pământul, în hublou, se făcuse mic, ca o hartă pe care puteai citi fire subţiri, ale drumurilor şi liniilor de cale ferată, ochiuri de apă cât unghia, ce restituiau privirii reflexele soarelui estival, câte o mogâldeaţă măruntă, abia perceptibilă, de fapt, care părea înţepenită în peisaj, deşi logica şi minimele cunoştinţe despre perspectivă îţi spunea că, de fapt, poate fi vreun autocar sau camion mâncând pământul acolo, jos, în lumea atât de recognoscibilă, părăsită de dragul înaltului, a vitezei, a urgenţelor care-l macină inexorabil pe omul modern...

Dar, la un moment dat, mai exact în cel de-al şaselea minut de zbor după decolare, din microfoane s-a auzit vocea catifelată şi egală cu sine însăşi a comandantului aeronavei, Igor Negruţă: „Stimați pasageri, din cauza unei lovituri de fulger, conform procedurii, suntem nevoiți să aterizăm la Chișinău. Totul este în regulă, vă rugăm să cuplați centurile!”

Pasagerii cursei Chișinău – Sankt Petersburg s-au conformat imediat, cu un calm îndărătul căruia, însă, o un ochi expert ar fi întrezărit sigur palpitul emoţiei.

Aeronava Embraer190

E vorba, desigur, de recentul caz în care un fulger a lovit o aeronavă cu cu 113 pasageri la bord, ce abia decolase de pe Aeroportul Chișinău și se îndrepta spre fosta capitală a Rusiei.

Deşi astfel de cazuri nu sunt ieşite din comun, cine ar rezista tentaţiei să tragă echipajul de mânecă despre „cum a fost”? Aşa că am copleşit AirMoldova cu demersurile de rigoare până ne-am văzut dorinţa împlinită.

Împreună cu membrii echipajului ne îndreptăm spre aparatul de zbor lovit de fulger

Aeronava, a ieșit din confruntarea cu mânia cerului cu câteva „zgârieturi şi hematoame”. Și pe chipul piloţilor şi însoţitoarelor de bord poţi distinge câte un semn vag de oboseală, bine camfulat totuşi de carapacea aproape inexpugnabilă a politeţii.

Urma lăsată de fulger pe aeronavă

Urcăm scările spre habitaclul avionului, timp ce însoţitoarea de bord Vlada-Valeria dă un sens neobişnuitelor aparenţe: „Acesta este un Embraer190. Este înmatriculat în R. Moldova, iar vârsta e de 11 ani, a fost produs în 2007”.

Spre habitaclul Embraerului

Embraer-ul este alb-albastru şi foarte ospitalier. Membrii echipajului se fac comod pentru a relata cu lux de amănunte cum a tăbărât fulgerul asupra aeronavei.

Pilotul, Iurie Proca, este la prima sa experiență de acest fel, deşi a fost pregătit practic și teoretic pentru astfel de situații: „Luând în considerare starea meteorologică, ne-am dat seama că e vorba de un fulger. Şi cum, în astfel de situaţie, prioritatea absolută e siguranța pasagerilor, am luat hotărârea să facem cale întoarsă, pe aeroport. Este o procedură standard, nimic extraordinar”.

Pilotul Iurie Proca

Pilotul spune că avioanele Embraer190 au câteva „sisteme de redundanță, care disipează energia fulgerului în aer”: „În cazul acestor aparate de zbor, putem spune că suntem aproape imuni față de fulger”.

Cum arată, cronologic, acţiunile piloţilor într-un asemenea caz? Play cu ochii pe Proca: „Prima acțiune care a fost efectuată după descărcarea electrică a fost să controlăm sistemele de navigare și sistemele de detecție a condițiilor meteorologice. Erau toate în regulă. Ulterior am verificat dacă există vreo daună statică, fizică. Dacă este vreo gaură ori dacă fulgerul nu a lovit în vreo parte a aripii, care s-ar fi putut dezmembra. Toate acțiunile de rigoare au fost întreprinse, după care s-a luat decizia de a ne întoarce la punctul de pornire, pentru că nu am avut informație despre starea aeronavei în întregime. Sunt unele puncte ale aeronavei care nu pot fi văzute nici cu ochiul, nici cu instrumentele”.

Însoțitoarea de bord Vlada-Valeria spune că în momentul loviturii șefa echipajului de cabină se află în față, iar doi membri ai echipajului de cabină – se află în cabina din spate.

Nitruță Vlada-Valeria - membră a echipajului de bord

Șefa echipajului de bord este

Anastasia Curcovschi - șefa echipajului de cabină

Anastasia Curcovschi. E rezemată de un perete cu multe butoane, poartă tânăra o uniforma roșie AirMoldova:

„În timpul loviturii noi eram încă cu centurile cuplate, deoarece eram abia la șase minute de la decolare și comandantul încă nu decuplase centurile. S-a simțit o lovitură în exterior. Toată lumea și-a dat seama despre ce e vorba. Nu a fost mare panică. Zborul a continuat liniștit mai departe. Ulterior, comandantul ne-a informat, și pe noi, și pe pasageri, că aeronava a fost lovită de fulger și, conform procedurii, ne întoarcem la Chișinău. Pasagerii au fost foarte calmi, nu s-au panicat”.

Fulgerul a lovit în partea din spate a aparatului de zbor, chiar în apropierea cabinei unde se aflau membrii echipajului Vlada-Valeria și Vadim Cujucov. Cel din urmă spune că, deși lovitura a fost foarte puternică, nimeni nu și-a pierdut cumpătul.

Cojocov Vadim - însoțitor de bord

„Atunci când a lovit fulgerul, noi ne aflam în cabina din spate. A fost o lovitură puternică. Picioarele ni s-au cutremurat și atunci am văzut o lumină puternică afară. Având în vedere că procedura de reacție în aceste cazuri este una standard, nimeni nu s-a pierdut cu firea”.

Comandantul Negruță, cu o experiență onorabilă în aviație (e din 1986 în companie) ne relatează pe scurt care trebuie să fie reacția corectă a echipajului în situații de criză ca pasagerii să nu intre în panică: „Trebuie să ieși foarte relaxat din cabina piloților, să le spui pasagerilor că totul e-n regulă și pur și simplu să mergi la veceu”.

Cum arată locul impactului după ce aeronava a fost reparată?. „Acesta este panel care ține șasiul, pe aici a intrat fulgerul. Acest element, după cum vedeți a fost deja schimbat”, spune Proca, cu aerul omului pentru care cu amănunte din astea s-au rutinat demult.

Pilotul Iurie Proca ne arată pe unde a intrat fulgerul

Așa arăta punctul impactului înainte de reparație


„Pe aici a intrat și, ca orice fenomen electric, a ales calea de rezistență mai slabă. A ieșit pe aici”...

Pe aici a ieșit energia electrică

Statistica spune că, în medie, un pilot se confruntă cu astfel de situaţie de 2-3 ori pe an. Fulgerul, tot de la statistică cetire, nu e un pericol mare pentru aparatele de zbor. Dar e cu siguranţă, am adăuga, un mod de a-ţi întinde nervii: normal, eşti în aer, la kilometri înălţime, nu într-un şezlog, cu trabucul într-o mână şi cafeaua în cealaltă...

Citeste mai mult despre: air moldova, fulger, Pilot, Republica Moldova, rutina
Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: