• Bucuresti 13º C
    Baia Mare 12º C
    Brasov 11º C
    Cluj-Napoca 9º C
    Constanta 13º C
    Craiova 12º C
    Galati 12º C
    Iasi 14º C
    Suceava 13º C
    Timisoara 14º C
  • 1 EUR = 4.7786 LEI
    1 USD = 4.2746 LEI
    1 GBP = 5.7198 LEI
    1 CHF = 4.3448 LEI
    1 HUF = 1.4527 LEI
    1 BGN = 2.4432 LEI
    1 JPY = 3.8968 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

PAS spune că ACUM este prematur să numărăm fracțiunile. Ce beneficii ar avea blocul dacă s-ar diviza

19 Martie, 08:21

Zilele trecute, deputatul ales pe listele „ACUM”, Igor Munteanu, a declarat că lucrurile din cadrul blocului electoral merg spre înființarea a două fracțiuni. Examinând din punct de vedere juridic, divizarea blocului i-ar aduce o pierdere din punct de vedere al reprezentativității, și avantaj din punct de vedere logistic.

parlament

Pentru a înțelege mai bine ce beneficii aduce crearea mai multor fracțiuni, am apelat la Regulamentul Parlamentului. Articolul 6 din Regulament descrie care sunt drepturile a unei fracțiuni.

Articolul 6. Organizarea fracţiunilor parlamentare şi atribuţiile lor:

(1) În conformitate cu prezentul Regulament fracţiunile parlamentare au dreptul să facă propuneri pentru:
a) numirea, alegerea reprezentanţilor lor în Biroul permanent, în comisiile permanente şi în delegaţiile parlamentare permanente, ţinându-se seama de reprezentarea lor proporţională în Parlament, precum şi revocarea lor;
b) ordinea de zi a şedinţelor Parlamentului şi ale Biroului permanent;
c) formarea comisiilor speciale, de anchetă şi altor comisii ale Parlamentului;
d) proiectele de hotărâri ale Parlamentului privind programul de activitate al Guvernului, proiectele actelor exclusiv politice ale Parlamentului;
e) formarea grupurilor de lucru şi de experţi pe diverse domenii de activitate;
f) iniţierea audierilor parlamentare etc.

(2) În cazul în care reprezentarea proporţională a fracţiunilor în Parlament se schimbă, fracţiunile parlamentare, de regulă, după cel puţin un an de la constatarea acestui fapt, pot cere modificarea corespunzătoare a componenţei Biroului permanent, a comisiilor permanente, precum şi a delegaţiilor parlamentare permanente.

(3) Fracţiunilor parlamentare li se pun la dispoziţie încăperi pentru lucru, tehnică birotică, rechizite de birou şi li se acordă servicii necesare activităţii lor eficiente.

(4) Preşedintele fracţiunii parlamentare este asistat de un cabinet propriu, care se formează ţinându-se cont de reprezentarea proporţională a fracţiunii în Parlament şi al cărui personal este angajat în temeiul încrederii personale acordate de preşedintele fracţiunii.

(5) Încheierea şi încetarea contractelor individuale de muncă cu personalul din cabinetul preşedintelui fracţiunii se fac de către Preşedintele Parlamentului, la propunerea preşedintelui fracţiunii.

(6) Fiecare fracţiune dispune de un buget anual, aprobat de Parlament, în funcţie de reprezentarea numerică a acesteia în Parlament. Folosirea mijloacelor financiare alocate din bugetul Parlamentului pentru asigurarea activităţii fracţiunilor parlamentare se hotărăşte de fiecare fracţiune în mod autonom.

Șeful Direcției juridice de la Parlament, Ion Creangă, ne spune că beneficiile care ar fi obținute din crearea mai multor fracțiuni sunt relativ nesemnificative.

Dacă vor fi două fracțiuni, desigur că vor fi două automobile de serviciu. Președintele fracțiunii poate să pretindă la un număr de consultați, reieșind din mărimea fracțiunii, dar și la un buget protocolar de câteva mii de lei pe lună pentru ceai, cafea, apă minerală sau alte necesități, dacă vine cineva în ospeție. Totuși, nu sunt atât de mari aceste surse administrative ca să mizezi pe ele”, a precizat el.

În ceea ce privește beneficiile de ordin organizatoric, potrivit lui Creangă, diferența nu există: „Totul se repartizează proporțional. Ai 10 deputați – beneficiezi de o comisie, ai 20 – două comisii”.

Am încercat să aflăm și opinia deputaților nou-aleși. Democratul Sergiu Sîrbu susține că o eventuală creare a două fracțiuni ar aduce doar beneficii „de confort” pentru reprezentanții blocului ACUM.

Cu cât mai multe fracțiuni, cu atât mai multe birouri separate, șefi de fracțiuni cu cabinete, consilieri, mașini, buget. Mai exact, dacă ai o fracțiune, ai o mașină, o secretară, un consilier, un cabinet. Dacă ai două fracțiuni – două cabinete, două mașini, două secretare, doi consilieri. Cu cât mai multe fracțiuni, cu atât mai multe beneficii «de confort». Pentru că, din punct de vedere al organelor de lucru ale Parlamentului, diferență nu există. În Biroul Permanent și comisii locurile sunt repartizate proporțional. Numărul mai mare de fracțiuni nu oferă beneficii lucrative. Chiar mai bine să ai o fracțiune mai mare, dacă se dorește o reprezentativitate mai mare în comisii”, a explicat el.

Reieșind din cele expuse, am încercat să obținem o reacție și din partea blocului ACUM. Contactat telefonic, vicepreședintele PAS, Mihai Popșoi, a dat de înțeles că ipoteza după care ne conducem ar fi eronată.

Considerentele sunt cu totul de altă natură. Dar încă nu este clar ce va fi. La prima ședință a Parlamentului veți avea certitudinea exactă. Acum este încă prematur să tragem concluzii. Ipotetic, pot specula și eu care sunt beneficiile, costurile. Când vom avea decizia finală o să putem să explicăm care este raționamentul. Atât timp cât decizia nu există, de ce să discutăm subpoziții?”, a menționat deputatul.

Amintim că deputatul ales pe listele blocului ACUM, Igor Munteanu, a declarat zilele trecute că lucrurile merg spre înființarea a două fracțiuni în cadrul blocului.

„Lucrurile merg spre înființarea a două fracțiuni. Ceea ce ar însemna specificul ambelor fracțiuni care au fomat baza constitutivă a Blocului Electoral ACUM și care știți că, în același timp, oameni societății civile, care nu sunt mebri de partid, eu nu sunt membru de partid, vor decide să se atașeze uneia din aceste două fracțiuni în funcție de planurile, prioritățile, și în funcție de apropierea ideologică. Sigur că avem mult de lucru, pentru că toate partidele trebuie să evolueze, și acest lucru ne propunem pentru viitorul imediat”, a subliniat Munteanu.

Anterior, și Mihai Popșoi a dat de înțeles că un asemenea scenariu nu poate fi exclus.

„Vor fi două fracțiuni separate, poate chiar trei, pentru că este și componenta societății civile, alte partide. Dar, cu siguranță, în cazul în care vom fi la guvernare, va fi o coaliție de guvernare. Dacă vom fi în opoziție, ne vom coordona activitățile, pentru că vom rămâne o entitate unică”, a spus Popșoi.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: