• Bucuresti 34º C
    Baia Mare 30º C
    Brasov 30º C
    Cluj-Napoca 30º C
    Constanta 28º C
    Craiova 33º C
    Galati 33º C
    Iasi 32º C
    Suceava 27º C
    Timisoara 34º C
  • 1 EUR = 4.7315 LEI
    1 USD = 4.2103 LEI
    1 GBP = 5.2727 LEI
    1 CHF = 4.2800 LEI
    1 HUF = 1.4541 LEI
    1 BGN = 2.4192 LEI
    1 JPY = 3.9100 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Iulian CHIFU // U.S. Intelligence Strategy: pentru ce se pregătesc americanii în lumea de mâine

01 Februarie, 10:15

Săptămâna trecută, Statele Unite au lansat cea de a patra Strategie de Intelligence a SUA care vizează Comunitatea de Informații, adică nu mai puțin de 17 de entități – servicii secrete, direcții și oficii – între care Biroul Directorului National Intelligence, Dan Coats, CIA, DIA(agenția de intelligence a Apărării) NSA și 8 componente din zona de Apărare, 7 elemente din alte ministere și agenții de stat.

Chifu

Este vorba despre evaluarea la zi și pe viitor a evoluțiilor globale și stabilirea principalelor direcții de acțiune pe următorii 4 ani.

Cele 36 de pagini ale documentului public reprezintă cel mai bine structurat document independent(în sensul nepolitic) pe care l-am văzut în materie de strategie de intelligence. Cum documentul vine cu evaluarea la zi a evoluțiilor internaționale, valoarea sa e de două ori mai mare pentru oricine lucrează în domeniul politicii externe, de securitate și apărare, și merită cea mai mare atenție mai ales prin componentele legate de perspectiva de creștere a încrederii, de oferire de produse comprehensive publicului larg și de transpaarență asumată, cu păstrarea zonei secrete/clasificate a informațiilor cu care lucrează Comunitatea de Intelligence.

În plus, Documentul asumă din start responsabilitatea pentru apărarea drepturilor omului, a vieții private și libertăților cetățenilor, creșterea transparenței activităților pentru a valida și creșterea încrederii și sprijinului cetățenilor pentru activitatea de intelligence și pentru ceea ce produce Comunitatea alcătuită din serviciile secrete americane la toate nivelurile. Subiectul este de o importanță deosebită, documentul asumând public 4 principii ale transparenței intelligence-ului american într-o sinteză deosebită, inclusă în premieră în document (pagina 25). Despre responsabilitate și componenta de supraveghere(oversight) documentul nu are egal în istoria activității de intelligence americane și globale.

Evoluție și revoluție în mediul internațional de Securitate

Interesul pentru document este enorm, fiind cel de-al patrulea asemenea document emis de la constituirea Comunității de Informații în formula de după 11 septembrie 2001, când exact lipsa de cooperare, schimb de informații și integrare a intelligence-ului diferitelor entități guvernamentale americane a dus la eșecul prevenirii atacului de la World Trade Center, după cum menționează raportul 9.11. Când vorbim despre evaluarea mediului internațional la zi, a amenințărilor și provocărilor de securitate – aceasta e formula sub care abordează situația – documentul devine cel mai interesant proiect de strategie publică apărut pe piață până azi.

Poate cea mai interesantă parte o reprezintă componenta de evaluare a mediului internațional de securitate. Vorbim, sigur, de schimbare, însă, formulările utilizate sunt care mai de care mai îngrijorătoare. Astfel, Dan Coats vorbește despre “schimbări semnificative”, “mediul strategic turbulent și complex”, în timp ce documentul vorbește despre “schimbarea rapidă a mediului strategic”, “schimbări globale la o scară fără precedent”, pentru “o lume tot mai volatilă“, “o lume marcată în mod tot mai pregnant de complexitate și incertitudine”, determinate, în egală măsură, de “schimbări evoluționare și revoluționare” pe baza evoluțiilor tehnologice majore.

Schimbările la nivelul mediului internațional vin de la slăbirea ordinii internaționale de după cel de-al doilea Război Mondial, cu precădere slăbirea dominației idealurilor democratice occidentale asupra lumii și tendințe izolaționiste în creștere în Occident – aluzie asumată chiar la Statele Unite în era Trump -, pe lângă schimbări în economia globală. Amenințările sunt tot mai diverse și interconectate, altădată sunt marcate de trei caracteristici - complexitate, interconectivitate și natura transnațională - de unde nevoia de a coopera internațional pentru că nimeni nu le poate confrunta cu succes deplin pe toate, de unul singur.

Dar dacă mediul și amenințările sunt diverse, la capitolul provocări ce vin de la terți, ele sunt dominate de cele venite din partea statelor, care încearcă să câștige și să valorifice influența crescândă - folosind mijloace tradiționale, ne-tradiționale, hibride, asimetrice, cu precădere în sferele militară, economică și politică. Iar peste toate, dezvoltările tehnologice dar și democratizarea extinsă a unor instrumente și pârghii aflate până de curând doar la îndemâna actorilor potenți financiar dace ca să apară amenințări în evoluție mai ales la nivelul spațiului, în domeniul cibernetic, a instrumentarului din zona computerelor și a altor tehnologii energente și profund disruptive.

Rusia, China, Iranul, Coreea de Nord și terorismul, cinci amenințări de top

La nivel individual, Strategia nu vine cu descoperiri novatoare, prezentând, practic, aceleași zone de amenințare ca la preluarea mandatului de către Donald Trump, după alegerile din 2016, când dosarele Joint Chiefs of Staff vizau aceleași 5 amenințări majore: Rusia, China, Coreea de Nord, Iranul și terorismul. Doar că natura amenințărilor provenite de la fiecare dintre actori e diferită. Terorismul e menționat de 11 ori explicit – alături de contraterorism și de preocuparea pentru domeniu al intelligence-ului american, nu vizând o organizație sau alta - în timp ce numeroase componente nu sunt explicit atribuite unui actor sau altuia, pe tot cuprinsul strategiei.

Rusia e menționată explicit prin eforturile sale de a-și crește influența și autoritatea la nivel global, intrând în conflict cu obiectivele și prioritățile SUA în multe regiuni ale lumii, în timp ce, alături de China, vor continua să construiască un întreg spectru de arme anti-satelit pentru a reduce eficacitatea și securitatea SUA. În plus China e menționată pentru modernizarea militară accelerată(nu și Rusia!!!) și pentru urmărirea dominației exclusive, cu precădere la nivel conomic și teritorial, în regiunea Pacific și dincolo de aceasta. Totuși documentul notează și posibilitatea de conlucrare cu China în cazul agresiunilor continue ale Coreii de Nord și a urmăririi capabilităților nucleare și tehnologiei balistice de către Phenian.

Și Iranul rămâne o preocupare a comunității de intelligence americane pentru că, în ciuda angajamentului renunțării la programului militar nuclear din 2015, continua să achiziționeze capabilități avansate în domeniul rachetelor și în domeniul militar, în general, susținând grupuri teroriste, militanți și numeroase alte categorii de oponenți ai SUA, amenințând interesele americane. Adversari multipli nenumiți doresc să achiziționeze arme de distrugere în masa, cu precădere biologice, chimice și nucleare.

Democratizarea tehnologiilor: amenințări cibernetice, capabilități militare și de intelligence, modificări genetice

Dar poate cea mai înfricoșătoare parte o constituie accesul pe piața internațională a unor actori noi, multipli, pe baza resurselor deținute, grupuri și indivizi intrând direct în competiție cu statele. Iar democratizarea tehnologiilor și accesul la acest nivel face ca să crească amenințări cibernetice – la adresa infrastructurii critice, sănătății publice, siguranței, prosperității economice și stabilității statelor – tehnologiile noi precum inteligența artificală, automatizarea și computerele cu performanțe crescute permit capabilități îmbunătățire în intelligence și la nivel militar, în timp ce avansul nano și bio-tehnolgiilor amenință însăși ființa umană și dezvoltarea sa în viitor.

Se daugă abilitățile indivizilor și grupurilor de a genera impact major politic, economic, militar și ideologic la nivelul societăților și statelor, subminând instituțiile tradiționale. Multiplicarea cantității datelor și interconectărilor globale, a telecomunicațiilor de viteză(5G) fac ca să apară oportunități enorme de cunoaștere la nivelul cominității de intelligence americane, dar, totodată, și provocări pentru colectarea, procesarea, evaluarea și analizarea unor volume enorme de date suficient de repede pentru a oferi cunoaștere, detalii relevante și elemente de substrat beneficiarilor desemnați.

Noile tehnologii permit și creșterea influențelor indivizilor și grupurilor în identitatea etnică, religioasă sau de altă natură, schimbând dramatic natura conflictelor, provocând capacitatea guvernelor de a satisface cererile în creștere venite din partea populației, generând potențial instabilitate în creștere la nivel intern. Grupurile extremist-violente pot utiliza aceste instrumente, în timp ce migrația, refugiații în creștere ca număr și urbanizarea în creștere provocând limitele guvernelor de jur împrejurul lumii de a gestiona crize și fracturând și mai mult societățile. Peste toate, disparitățile în resurse și activitate economică, impactul manifest al schimbărilor climatice, pandemii sau crimă organizată transnațională au un impact în creștere asupra lumii de mâine.

Nivelul de ambiție: cei mai buni, superioritate efectivă

Strategia Națională de Intelligence a SUA marchează foarte clar obiectivele și nivelul de ambiție asumat. E vorba, mai întâi, de asigurarea securității naționale a SUA, puterea sa economică și superioritatea tehnologică. Intelligence-ul pe care-l livrează își propun identificarea evoluțiilor din interior și subtile ale proceselor, la timp, cu obiectivitate, claritate și independență, cu un acces fără egal la informația protejată a terților și înțelegerea din timp a intențiilor și capabilităților adversarilor, punând accent pe avertizare globală strategică și pe anticipare.

Pentru a-și realiza misiunea și a atinge acest deziderat și nivel de ambiție, Comunitatea de Intelligence a SUA își alege direcții de dezvoltare noi, pentru a deveni complet integrată, agilă, rezilientă și inovativă. Iar schimbările de organizare vizează combaterea amenințărilor și provocărilor secolului 21, dar și recunoașterea amenințărilor emergente și a oportunităților, făcând lucrurile diferit, cu precădere crescând integrarea și coordonarea tuturor activităților de intelligence pentru a atinge efectul maxim la costuri competitive, pentru a crește inovația, pentru a construi parteneriate de valoare, puternice și unice, în susținerea activității sale, crescând transparența și protejând informația de securitate, cu scopul de a crește responsabilitatea și încrederea publicului. Iar scopul e de a rămâne cea mai bună și puternică comunitate de intelligence a lumii.

Sursa: deschide.md

Citeste mai mult despre: cia, Intelligence Strategy, Iulian Chifu, tehnologii, USA
Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: