• Bucuresti 18º C
    Baia Mare 14º C
    Brasov 12º C
    Cluj-Napoca 14º C
    Constanta 15º C
    Craiova 18º C
    Galati 15º C
    Iasi 15º C
    Suceava 13º C
    Timisoara 16º C
  • 1 EUR = 4.6603 LEI
    1 USD = 3.9613 LEI
    1 GBP = 5.2120 LEI
    1 CHF = 4.0997 LEI
    1 HUF = 1.4399 LEI
    1 BGN = 2.3828 LEI
    1 JPY = 3.5102 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

OPINII Iulian CHIFU // Trilaterala Republica Moldova, Georgia, Ucraina. Atașarea la Occident

15 Iunie, 12:24

Am participat săptămâna trecută la reuniunea de la Kiev a președinților și reprezentanților celor trei Parlamente ale statelor Parteneriatului Estic din linia întâi – Republica Moldova, Ucraina și Georgia.

Chifu

Cei trei, în prezența principalilor sprijinitori din flancul estic – statele baltice, Polonia și România – au stabilit înființarea unei Adunări Interparlamentare și unei cooperări structurate cu bune practici și lecții învățate și la nivel legislativ, pentru a lega, a atașa definitiv cele trei state de Occident. În prezența remarcabilă a invitaților americani aduși de Atlantic Council, unul dintre partenerii organizatori.

Proiectul este unul relevant, care merită urmărit cu atenție. Mai ales că are și un al treilea pas în septembrie, în Georgia. Și mai ales că, între timp, la Washington DC, în același format, va exista dezbaterea organizată și primirea la Șeful Camerei Reprezentanților, Paul Ryan – un posibil foarte puternic candidat republican după Trump, cel mai probabil în 2024, motiv pentru care s-a retras azi din joc și nu mai candidează mandatul următor, pentru a se detașa de administrația Trump – precum și la alți înalți oficiali nenumiți încă nu pentru că demersurile nu ne-ar fi cunoscute, ci pentru că nu există confirmări definitive.

Efortul e făcut, firește, cu parteneri americani care au organizat acțiunea, un alt rezultat al punerii în comun a resurselor comune de către cele trei state alături cu “sponsorii” lor, statele din Flancul Estic al UE și NATO. O realizare deosebită.

Practic, cele trei state revin pe hartă, atrag atenția asupra opțiunii lor strategice, asupra orientării pe care au asumat-o, și asupra sprijinului de care se bucură în regiunea Europei de Est unde se află, respectiv din partea statelor din Flancul Estic vecine care, ele, sunt deja în UE și NATO.

Mai mult, dorința și voința consolidării acestor legături e foarte importantă, iar consolidarea și menținerea pe agendă are aceeași relevanță.

Pentru Republica Moldova, mai există un punct relevant pe agendă, care vine.

Este vorba despre votarea în cadrul Adunării Generale a ONU a rezoluției privind retragerea trupelor ruse din raioanele de răsărit ale Republicii Moldova. Rezoluția nu are cum trece prin Consiliul de Securitate, unde va întâmpina veto-ul Rusiei, membru permanent, dar poate trece prin Adunarea Generală a ONU, dacă e corect manevrată perspectiva și convinși partenerii la vot. Iar relevanța este majoră.

Într-adevăr, Republica Moldova tot face referire la angajamentele ce rezultă din semnătura depusă de Rusia lui Boris Elțîn, în decembrie 1999, pe declarația finală a summitului OSCE de la Istanbul, care a dezbătut atunci Tratatul Forțelor Convenționale revizuit, după prăbușirea URSS, și angaja retragerea forțelor ruse din flancuri, respectiv din Georgia și Republica Moldova.

Rezultatul a fost contestat ulterior, după retragerea în 2007 a Rusiei din acest Tratat, existând interpretări potrivit cărora, chiar dacă Rusia susține că va continua să respecte prevederile pe care alte state membre OSCE semnatare le respectă, totuși nu e ținută de nici un document, și în fapt nu o face.

Să ne uităm numai la Crimeea, la anexarea de facto a Estului Ucrainei, Abhaziei și Osetiei de Sud și militarizarea continuă a regiunii nistrene, și vedem aceste încălcări.

După acordul de retragere a trupelor Armatei a 14-a, transformată în GOTR-Grupul Operativ al Trupelor Ruse din regiunea separatistă nistreană, acord din 1994, care presupunea retragerea până în 1997, a urmat semnătura la Istanbul, iar după 2007, nici un document actual nu mai menține situația retragerii trupelor.

Ei bine, e cazul ca un nou document cu putere juridică și politică să consemneze această situație. Și aici va fi o încercare importantă, în care statele occidentale pot ajuta, atât cele europene cât și SUA și Canada.

Acțiunea nu e lipsită e importanță nici în perspectiva summitului NATO de la Bruxelles. Într-adevăr, acest summit este relevant pentru punctul major pe care-l cuprinde în materie de revizuire a situației Reasigurării, stabilită la Newport, în Țara Galilor, apoi al Apărării și Descurajării, stabilit la Varșovia, pentru flancul Estic, în fine, va stabili direcțiile și va include referirile necesare privind partea sudică a flancului Estic – devenit, de fapt, frontul Estic – și la Regiunea Extinsă a Mării Negre, din care fac parte și cele trei state în discuție.

În fiecare caz, relația este distinctă, pentru Georgia și Ucraina există aspirația de a accede în Alianță și în UE, în cazul Republicii Moldova, neutralitatea constituțională blochează acest pas, dar nu exclude cooperarea în misiuni internaționale, interoperabilitatea și construcția capacității de apărare.

Cred că acestea sunt demersuri de primă importanță, care merită o formulă de consens pentru a fi sprijinite la nivel național, mai întâi, apoi la nivelul unei arii cât mai extinse de parteneri și state care gândesc la fel.

E un pas mare înainte care consemnează și susținerea pentru programul de construcție a Apărării, sprijin pentru reforme și sprijin în pregătire, ca și finanțarea tuturor categoriilor de acțiuni de întărire a capacității de apărare a statelor partenere NATO, aceleași care au semnat, ratificat și aplică Acorduri de Asociere cu Uniunea Europeană.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: