• Bucuresti 34º C
    Baia Mare 27º C
    Brasov 30º C
    Cluj-Napoca 27º C
    Constanta 30º C
    Craiova 33º C
    Galati 34º C
    Iasi 31º C
    Suceava 24º C
    Timisoara 31º C
  • 1 EUR = 4.6590 LEI
    1 USD = 4.0854 LEI
    1 GBP = 5.2228 LEI
    1 CHF = 4.1212 LEI
    1 HUF = 1.4409 LEI
    1 BGN = 2.3821 LEI
    1 JPY = 3.6817 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Iulian CHIFU // Strategia națională de Apărare a RM: ascunderea după deget

20 Iulie, 09:17

Am văzut ultima formă a Strategiei de Apărare a Republicii Moldova. Și dezbaterile aferente, pozițiile Președintelui Igor Dodon, ale fostului Președinte Vladimir Voronin și ale actualei majorități.

Chifu

Până la o analiză pe articole a legii, Strategiei adică, și a Planului de Acțiuni, am procedat la o trecere în revistă prealabilă și strategică a lucrurilor. Și ele se pot rezuma sub fraza “ascunderea după deget”, și a pretinde că dușmanul nici nu te vede. Adică o utopie, o aberație la nivel profesional, o copilărie.

În fapt, Strategia existentă e apă de ploaie, pentru că încearcă să împace și capra și varza. Ori nu e posibil să fii și neutru, și cu trupe pe teritoriul tău – pe care vrei să le elimini doar prin metode diplomatice, fără a avea forța necesară de disuaziune, nici măcar forțe militare comparabile cu cele ale separatiștilor și ale comanditarilor lor ruși, care se aprovizionează și fac schimbul de forțe prin aeroportul Chișinău, sub haina de „pacificatori”, iar aprovizionarea cu armamente și muniție o fac, cel mai probabil, prin contrabandă, prin Ucraina, cu care sunt în război.

Dacă iei decizia fermă să vezi trupele retrase, blochezi acest trafic, vorbești cu ucrainenii și blochezi transferul de arme și contrabanda prin porturile Odessa și Ilișiovsk și le declari prin lege trupe de ocupație. Dar să nu uităm că ai un Președinte pro-rus și alegeri la termen în noiembrie-decembrie care te pot lăsa cu o majoritate socialistă pro-rus prin formula vot mixt cu un singur tur.

În rest, merită să folosim prilejul pentru a analiza opțiunile de securitate ale Republicii Moldova. O fac 10 ani după ce am făcut deja o carte pe această temă sub titulatura pro NATO cu IDIS Viitorul, al lui Igor Munteanu și o carte apărută la București la Editura Curtea Veche, sub nume propriu, “Opțiunile de securitate ale Republicii Moldova”. Concluziile sunt sensibil similare.

Igor Dodon profesează Marele Târg: independența și suveranitatea Republicii Moldova contra securitatea asigurată de Federația Rusă. Cu trupe ruse pe teritoriu, cu evitarea oricărui contact cu Vestul și subordonarea față de fosta metropolă. În genunchi.

Înapoi în Noul Imperiu Rus, sub noua formă de state independente, cu suveranitatea limitată de interesele ruse. Și cu lideri care reprezintă interesele Moscovei, nu ale propriului stat. Igor Dodon se face clar vocea Moscovei, din rațiuni electorale sau din convingere pură, cu costuri mari pentru statul al cărui președinte este. Și pentru coerența demersurilor diplomației și Apărării Republicii Moldova.

A doua variantă o știam, dar a pronunțat-o din nou Vladimir Voronin. Din categoria “capul ce se pleacă, sabia nu-l taie”. Neutralitate, dezarmare și desființarea Armatei Naționale, deopotrivă cu retragerea trupelor și dezarmarea separatistă și dezangajarea rusă din Republica Moldova.

Din nou o utopie, care nu se bazează pe nimic, din nou un Mare Târg, cu Rusia care ar accepta să renunțe la avantajele și prezența sa în Republica Moldova contra garantarea unei securități a unui stat dependent, vasal.

Evident că e o utopie a cere așa ceva într-un stat de frontieră. Și că nu vor asculta nici Moscova, nici separatiștii nistreni. Utopic și nerealist, filon caracteristic comuniștilor vechi și noi - deși ciudată ca abordare pentru naționaliștii moldoveniști - celor care se vor și sătui, și cu slănina în pod. Și asta într-o epocă în care costurile securității sunt mari și chiar contează. Chiar se plătesc.

Vezi mercantilismul securitar al lui Donald Trump de azi.

Nu-i vorba, că și varianta propusă de către guvernanți, de către majoritate, și care a devenit lege și plan de acțiuni azi, e la fel de nepotrivită, complet neadecvată și tributară doctrinei “mă ascund după deget și mă fac că nu mă vedeți”.

Deci hai să ne facem că facem o Strategie de Apărare și hai să ne facem că suntem neutri, mai mult, că igorăm situația reală și că suntem vecini cu NATO și cu al doilea stat ce dorește în Alianță, poate ne iese. Poate obținem Apărare prin osmoză de la vecini. Iuțeală de mână și nebăgare de seamă. Adică poate ține.

Ei bine, nu ține. Nu are cum să țină. Și iată de ce:

Mai întâi pentru că Republica Moldova e situată în zonă de falie, unde trebuie să alegi, Est sau Vest. Iar Estul nu e o opțiune, înseamnă renunțarea la suveranitate, independență și integritate teritorială către Rusia și subordonarea întregului față de parte, adică acceptarea veto-ul nistrean față de Republica Moldova reintegrată, că tot a venit Dmitri Kozak reprezentant special al Rusiei pentru Republica Moldova.

Apoi pentru că ambii vecini sunt orientați spre Vest. Numai Dodon își poate imagina că face el o enclavă tip Kaliningrad în spatele Ucrainei, în timp de război.

E o nebunie totală și o aberație greu de acceptat. Din păcate pentru actualul Președinte al Republicii Moldova, Republica Moldova nu poate fi luată nici în spate și mutată în mijlocul Siberiei. Ea se află între România și Ucraina, o Ucraină pro-europeană, în război direct cu Rusia și care e extrem de nervoasă când în spatele său se deschide un al doilea front, în Transnistria sau în Republica Moldova reunită.

Nu vreau să-mi imaginez reacțiile dacă socialiștii ar câștiga la Chișinău sau separatiștii nistreni, cu comanditarii lor ruși, ar mișca în front sau ar proiecta influență în regiunea Odessa.

În al treilea rând, pentru că Strategia de Securitate și Apărare a unui stat se referă în mod direct la amenințări, riscuri și vulnerabilități, pentru a construi instrumente cu care să facă treabă și să le contracareze. Nu invers. Nu pleacă de la ce are sau nu are pentru a defini un nivel de ambiție care duce la renunțarea la statalitate și subordonarea față de fosta metropolă rusă.

Mai mult, abordarea pe baza pretinsei neutralități constituționale – o frază impusă de Rusia în Constituția din 1994 - v-aș invita să căutați azi argumentele includerii sale în prima Constituție a Republicii Moldova - și aceasta prost interpretată de unii – este o aberație și un non-start. Imposibil să construiești strategie de Apărare plecând de la o neutralitate afirmată și niciodată realizată în practică, și asta din cauza prezenței militare ruse ilegale pe teritoriul Republicii Moldova.

Ca să rezumăm, noua Strategie de Apărare a Republicii Moldova, ca mod de abordare, rămâne în spațiul utopiilor nerealiste și imposibil de realizat în așa fel încât să asigure apărarea Republicii Moldova împotriva chiar și  numai a separatiștilor de pe propriul teritoriu, nu a altor forțe inamice.

Detaliile le vom prezenta într-o analiză ulterioară. Dar situația e incalificabilă profesional și rizibilă pentru un stat serios. Inacceptabilă pentru un proces de reconstrucția și creșterea capacității de Apărare a Republicii Moldova, proces propus și susținut financiar de către NATO, la propunerea și cu susținerea substanțială a României vecine.

Degeaba fuge și actuala majoritate, și Voronin, și Dodon de elefantul din încăpere.

Unica formulă de Apărare și realizare a securității Republicii Moldova, a teritoriului și a cetățenilor săi este NATO și formulele cât mai strânse de cooperare cu Alianța nord-Atlantică, așa cum o fac Ucraina și Georgia, state aflate în același nivel de dezvoltare și apropiere de organismele occidentale, beneficiare ale Acordurilor de Asociere cu Uniunea Europeană.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: