• Bucuresti 33º C
    Baia Mare 33º C
    Brasov 30º C
    Cluj-Napoca 31º C
    Constanta 28º C
    Craiova 33º C
    Galati 33º C
    Iasi 34º C
    Suceava 30º C
    Timisoara 34º C
  • 1 EUR = 4.6483 LEI
    1 USD = 4.0737 LEI
    1 GBP = 5.1896 LEI
    1 CHF = 4.0891 LEI
    1 HUF = 1.4353 LEI
    1 BGN = 2.3766 LEI
    1 JPY = 3.6815 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Iulian CHIFU // Strategia de Apărare a R. Moldovei - un document bun, dar utopic

27 Iulie, 13:07

Am avut timp și am vrut să citesc Strategia de Apărare a Republicii Moldova. Un document foarte bun, dublat de Planul de implementare. Ambele componente votate de Parlamentul Republicii Moldova fiind instrumente solide, bine făcute, corect elaborate și indispensabile unui stat serios.

Chifu

Cu câteva tușe, mici greșeli de nuanțe, ceva virgule și formulări mai puțin reușite, dar, altfel absolut bine făcute. Miroase de la distanță a Dumitru Mânzărari, chiar și în expresii (scuze Dumitru, dar așa te citesc eu).

De fapt, Strategia de Apărare e o sumă de evaluări a situației la zi internaționale și interne, o identificare a principalelor amenințări, riscuri și vulnerabilități, a nivelului de ambiție și aspirațiilor a ceea ce trebuie să aperi(obiecte de securitizat le-ar spune Barry Buzan) – valori fundamentale – și a mijloacelor, resurselor și modului în care aperi teritoriul și cetățenii statului. Mai intervin elemente de doctrină și de opțiuni, de definire a inamicilor și aliaților, a orientării strategice a statului, totul subordonat sau integrat în Strategia Națională de Securitate deja adoptată. Fezabilă și aplicabilă pas cu pas, prin Planul de implementare/de acțiuni.

În altă ordine de idei, însă, documentul e tributar marilor probleme structurale ale Republicii Moldova, și nu rezolvă nici una din marile teme de Apărare și securitate, pentru că ele se raportează la opțiuni politice greu de abordat. În plus, prin prevederile de planificare – 0.5% din PIB până în 2020 pentru menținerea apărării actuale și apoi ținta de 1,4%, media europeană actuală pentru îndeplinirea, în timp, a actualei strategii – arată o lipsă de resurse și imposibilitatea satisfacerii nevoilor pe termen scurt.

În 2020, lucrurile vor arăta altfel, și vor necesita un nou exercițiu de construcție strategică(ca să nu vorbim și de alegerile de final e an). Iar problema majoră rămâne care e soluția până în 2021, când începe creșterea finanțării, dar de fapt până când sunt obținute toate instrumentele, capabilitățile și resursele pentru a acoperi nevoile pentru apărarea Republicii Moldova prevăzute de strategie, pe evaluarea DE AZI (lumea nu stă pe loc, așa spune și evaluarea din introducere și din expunerea mediului de securitate actual). Asta ca să nu mai vorbim de până peste 6-8-10 ani când s-ar atinge necesarul prevăzut aici, ce face Republica Moldova? Cine o apără?

Revenind la marile teme, rămâne mitul neutralității profund închistat, din motive constituționale, și care blochează opțiuni și soluții. E nuanțat suficient, o instituție ca Ministerul Apărării Naționale nu ar putea trece peste ea, nici nu ar putea supune un document care să fie votat în Parlament care să fie contrar, dar mitul acesta rămâne o problemă fundamentală pentru soluțiile intermediare. Blochează opțiunea pro-occidentală deplină – pe lângă aderarea la UE, aderarea la NATO, cooperarea occidentală pe direcția asta e obligatorie, altfel soluții – cum o menționează și documentul – pentru un stat singur nu există. Dacă nu există, trebuie alianțe. Cum le faci dacă ești neutru? Nici bilateral nu le poți asuma, cu România și Ucraina, nici multilateral, cu NATO, chiar pe banii Alianței, care contribuie la Creșterea Capacității de Apărare prin Proiectul DCBI, unde România a tractat Republica Moldova.

Apoi România e menționată doar succint și colateral, după o observație corectă privind necesitatea unui parteneriat strategic cu Ucraina. Principalul partener, și occidental, acolo unde ar trebui să marchezi formal orientarea strategică, eviți să-l aduci în prim plan din aceeași rușine și rezervă a etichetelor, dată de scindarea bicefală a establishmentului de când îl ai pe Dodon președinte. O limitare cu costuri.

Nu în ultimul rând, trebuie spus că soluția privind situația actuală e una ce prevede formule de alianțe cu România, Ucraina și NATO sau terți, în care să-ți asumi angajamente proprii și colaborare ulterioară, proporțională cu propriile forțe, dar pentru a avea chiar de azi, până realizezi Strategia, apărarea de zi cu zi a cetățenilor și teritoriului Republicii Moldova. Iar pentru asta, neutralitatea e neavenită, iar formula de acord reclama coeziunea instituțională și susținere consensuală din partea tuturor/majorității forțelor politice pentru opțiunea de Apărare între timp: cu acord de apărare a spațiului aerian cu Ucraina și România, minimal; o formulă de apărare credibilă și descurajare față de trupele separatiste și ruse din stânga Nistrului, corect identificate drept principala amenințare; o formulă de alianță și apărare colectivă pentru intervenția militară rusă convențională sau hibridă(aici mai discutăm despre definiții, mai sunt retușuri bune de făcut)

Pentru că spațiul unui editorial/analiză nu permite sublinierea punct cu punct a elementelor sau greșelilor, mă voi referi, mai departe, doar la câteva observații de prim plan, obligatorii, care se vădesc în text.

Foarte bună abordarea interinstituțională. Care sunt însă instituțiile (nu doar carabinierii, sper) și cine coordonează? Personal aș vedea un responsabil de dosar pe fiecare amenințare, risc și provocare în parte(așa le-a identificat documentul, deși amestecă două doctrine, și lipsesc vulnerabilitățile). Deci în funcție de amenințare, participă tot sistemul de apărare, toate instituțiile statului, și responsabilă e, pe rând, instituția potrivită amenințării în cauză.

Apoi de discutat principalele amenințări. Agresiuena militară din partea separatistă e una corect marcată, dar agresiunea rusă, agresiunea hibridă și Rusia drept inamic e evitată. Strategic, diplomatic, de context, pot înțelege această opțiune, ca soluție politică. Dar profesional, e evitată nominalizarea dușmanului. Iar Rusia nu face doar război informațional (nu propagandă informațională, care e doar o pojghiță din acțiunea războiului informațional derulat de Rusia la Chișinău) ci chiar acțiuni subversive și dezinformare, și operațiuni psihologice, cu obiective mult mai largi decât denigrarea instituțiilor statului (între altele în ultima vreme reușesc să se auto-denigreze singure prin propriile acțiuni, nu au nevoie de intervenție rusă).

În al treilea rând, cred că ar trebui mult mai multă atenție, și aș plasa-o pe locul trei, amenințarea luptătorilor străini. Recrutați în Republica Moldova de către ruși, cu acte în regulă, pleacă în Donbas, sunt pregătiți, luptă în condiții reale, și revin în Republica Moldova, unii dintre ei. Fenomenul foreign fighters, tratat în Occident, Europa și peste ocean, cu referire la teatrele de operațiuni teroriste, trebuie gândit și în Republica Moldova în egală măsură, pe aceleași trasee de vulnerabilități dobândite, influențe crescute și perspectiva utilizării lor. Deci pe teme de mercenariat, toți ar trebui băgați în închisori imediat la sosirea în Republica Moldova sau după ce se află de activitățile lor. Aici cooperarea cu Ucraina este extrem de importantă.

Pe dimensiunea securității economice, cu componenta energetică separată, aș insista și aș pune-o mult mai în prim plan, cu atât mai mult cu cât legăm bugetul Apărării de PIB, deci de creștere economică. Subversiunea, dezinformarea și ingerința în economie a elementelor străine/ruse sau criminale sunt cele care ar trebui plasate pe poziția a patra ca amenințare directă, pentru că ea înseamnă asigurarea de resurse pentru război hibrid, inclusiv folosirea foreign fighters și utilizarea voluntarilor și paramilitarilor recrutați. Mai mult, acapararea economiei Republicii Moldova de către un stat străin – Rusia cu precădere, o dominație majoră care merită evaluată la nivel statal regional (Transnistria, Găsăuzia, alte zone) și local (Bălți, Cahul)- sau autorități criminale, monopol sau structură de cartel sau de proprietate a unui singur oligarh trebuie, de asemenea, trecute în spațiul amenințărilor fundamentale. Asta, ca și opțiunile energetice necompetitive, contractele girate de avantaje individuale sau corupție și alte formule de aceeași factură, la nivel energetic.

E doar o componentă. Nu am discutat aici în detaliu componenta resursei umane -apar prevederi extrem de interesante în Strategie dar fără soluții, respectiv măcar dezbaterea pentru atractivitatea funcției militare, a prestigiului regăsit și recunoașterii în societate a importanței și rolului militarilor. Asta după ce Vladimir Voronin a anunțat desființarea Armatei, aceasta a fost subfinanțată și fără nici un element de atractivitate, iar acum sunt vândute și ultimele proprietăți ale Armatei precum baze obligatorii precum Mărculești-ul, unde se fac afaceri cu firme de transport private, fără a mai rămâne nici o bază militară proprie unde să pui avioanele apărării aeriene. Ca și în cazul apărării anti-aeriene, unde acțiuni criminale ar trebui evaluate, ca și în cazul vânzării apărării anti-tanc, pe altă dimensiune, cu antrenarea atunci a unui scandal diplomatic cu terțe state. În loc să întremezi capabilitățile militare, să le completezi, tu le spoliezi, le furi și le înstrăinezi, și asta e o amenințare care ar trebui marcată. Ca și corupția, amenințare directă la apărarea națională a Republicii Moldova și dominația intereselor private în Armată.

Mă opresc aici. Stau oricând la dispoziția interesaților, inclusiv instituții ale statului Republica Moldova, cu o evaluare mai detaliată, așa cum am făcut-o când am lucrat la Strategia Națională de Securitate. Atunci ca și acum constat cu neplăcere că lucrăm la un document - încă o dată, îl remarc, bun și solid – dar asta în campanie electorală, când unele lucruri nu pot fi spuse, altele nu pot fi angajate, iar în cazul Strategiei în sine nu se știe dacă va fi vreodată aplicată chiar și așa, cu sincope, odată ce urmează alegeri care nu se știe ce formulă vor oferi și cât din documentul acesta va mai fi valabil în 12 luni.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: