• Bucuresti 33º C
    Baia Mare 33º C
    Brasov 30º C
    Cluj-Napoca 31º C
    Constanta 28º C
    Craiova 33º C
    Galati 33º C
    Iasi 34º C
    Suceava 30º C
    Timisoara 34º C
  • 1 EUR = 4.6483 LEI
    1 USD = 4.0737 LEI
    1 GBP = 5.1896 LEI
    1 CHF = 4.0891 LEI
    1 HUF = 1.4353 LEI
    1 BGN = 2.3766 LEI
    1 JPY = 3.6815 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Iulian CHIFU // Rusia pusă pe coji de nuci, la summitul de pomină de la Bruxelles

16 Iulie, 15:33

Poate cel mai important punct al summitului NATO oficial din Bruxelles din acest an a fost așezarea Rusiei în postura de principală amenințare și provocare la adresa Alianței și calificarea statutului său, dar și al abordării de către Aliați a Rusiei lui Putin.

Chifu

Cum summitul a intervenit chiar înainte întâlnirii de la Helsinki Trump-Putin, documentele summitului au fost cu atât mai relevante pe această dimensiune.

Statistic, Rusia e menționată explicit de 55 de ori numai în Declarația finală a summitului. Firește că își are locul și rolul ei și în celelalte documente, cu preponderență cele despre Georgia și Ucraina. Din 50 de articole mari ale documentului principal, aprobat în unanimitate de către aliați și negociat în timp, 13 menționează explicit Rusia.

Rusia apare direct începând de la articolul 2, acolo unde este menționată ca principală amenințare – înainte de terorism și migrație, la articolele 4-9 care se constituie într-un adevărat rechizitoriu la adresa Rusiei, conținând toate acuzațiile la agresiunile de diferite consistențe și relevanță împotriva aliaților și acuzarea încălcării dreptului internațional, a propriilor angajamente, a granițelor vecinilor și suveranității statelor independente din spațiul post-sovietic.

Articolul 22 menționează explicit responsabilitatea pentru doborârea zborului Malaysian MH 17 deasupra Estului Ucrainei, articolul 31 discută și sancționează armamentele de proveniență rusă care se mai află în serviciu, în posesia aliaților, care se constituie acum ca vulnerabilitare, cu precădere prin problemele aferente reparării lor și a producerii muniției aferente. Evident se ghicește referirea implicită la nevoia surselor pentru noi categorii de armamente, moderne și adaptate la nevoile Alianței, care să permită apărarea eficientă.

Urmează o pleiadă întreagă de articole, 41-42 și 46-47 cu referire la diferitele categorii de armamente și acordurile de control al armamentelor, încălcate de Federația Rusă astăzi. În același timp, în mod implicit, articolele 20 relativ la apărarea cibernetică a Alianței și 21 cu amenințările și agresiunea hibridă, menționează sursa nenumită explicit - actori statali si non statali – în care referirea la Rusia este evidentă.

Rusia - o provocare la adresa Alianței și subminează securitatea euro-atlantică și sistemul internațional bazat pe norme

Relevante sunt nu numai dimensiunea preocupărilor privind amenințările provenite de la Rusia, cât termenii în care este abordată această amenințare, agresivitatea, încălcarea acordurilor, provocările constante la principii, valori, reguli, revizionismul și politica revanșardă a Rusiei la adresa Alianței și vecinilor săi, partenerii Alianței.

La articolul 2, chiar la început, după evaluarea mediului de securitate periculos, imprevizibil și fluid, cu provocări și amenințări durabile, care emană din toate direcțiile strategice, de la actori statali și non-statali, de la forțe militare și de la atacuri teroriste, cibernetice și hibride, sunt menționate “Acțiunile agresive ale Rusiei, inclusiv amenințarea și utilizarea forței pentru atingerea obiectivelor politice, reprezintă o provocare la adresa Alianței și subminează securitatea euro-atlantică și sistemul internațional bazat pe norme.(…)”

Articolul 4 notează „Activitățile și politicile recente ale Rusiei au redus stabilitatea și securitatea, au sporit gradul de impredictibilitate și au schimbat mediul de securitate. În timp ce NATO își respectă angajamentele internaționale, Rusia a încălcat valorile, principiile și angajamentele care stau la baza relației NATO-Rusia”. Articolul 5 menționează angajamentul de reasigurare aliat și întărirea posturii de descurajare și apărare, inclusiv printr-o prezență avansată în estul Alianței, și se menționează suspendarea tuturor activităților de cooperare practică civilă și militară dintre NATO și Rusia. “NATO nu caută confruntarea și nu reprezintă o amenințare pentru Rusia” se mai menționează aici.

Articolul 6 corbește despre anexarea “ilegală și ilegitimă” a Crimeii de către Rusia și destabilizarea estului Ucrainei, creșterea posturii militare a Rusiei și activităților militare provocatoare ale acesteia, inclusiv în apropierea granițelor NATO: dislocarea de rachete moderne cu capacitate duală în Kaliningrad, violările repetate ale spațiului aerian Aliat, continuarea acumulărilor militare în Crimeea, investițiilor semnificative în modernizarea forțelor strategice ale Rusiei, retoricii sale nucleare iresponsabile și agressive, exercițiilor sale ample și de alertare desfășurate fără notificare și creșterii numărului exercițiilor cu dimensiune nucleară. “Toate acestea sunt amplificate de violarea continuă, neimplementarea și eludarea, de către Rusia, a numeroase obligații și angajamente în domeniul controlului armamentelor și măsurilor de consolidare a încrederii și securității”.

La acest capitol mai sunt amintite generarea de acțiuni hibride, “inclusiv prin încercarea de interferare în procesele electorale și încălcarea suveranității națiunilor noastre, cum a fost cazul în Muntenegru, prin campanii de dezinformare pe scară largă și activități cibernetice malițioase”. Rechizitoriul la adresa Rusiei continuă cu condamnarea atacului cu armă chimică militară de la Salisbury și cele actuale, în timp ce articolul 7 discută, cum am văzut mai sus, situația Ucrainei, Georgiei și a Republicii Moldova, anunțând susținerile majore ale Alianței pentru cele trei state.

Angajamentele pentru dialog și cooperare cu Rusia sunt menționate la articolele 8 și 9. “Continuăm să credem că un parteneriat între NATO și Rusia, bazat pe respectarea dreptului și angajamentelor internaționale(…) dar nu putem și nu vom face compromisuri cu privire la principiile care stau la baza Alianței și a securității în Europa și America de Nord”. Tot aici sunt marcate explicit condițiile de revenire la o relație bună, când se înregistrează “o schimbare clară și constructivă a acțiunilor Rusiei, care să demonstreze respectarea dreptului internațional, a obligațiilor și a responsabilităților sale internaționale”.

În termenii concreți, articolul 22 notează responsabilitatea Rusiei pentru doborârea zborului civil MH-17 în timp ce articolul 31 marchează angajamentul de apărare al teritoriului aliat împotriva amenințărilor ruse. Rusia apare la articolul 41, referitor la apărarea anti-rachetă, și se notează “am explicat Rusiei de mai multe ori că sistemul BMD nu este eficient împotriva sistemului strategic al Rusiei de descurajare nucleară și că nu există nicio intenție de reconfigurare a acestui sistem pentru a avea în viitor o astfel de capacitate” fiind condamnate declarațiile ruse care amenință să țintească aliații din cauza NATO BMD.

Controlul armamentelor: Rusia din nou repetentă la respectarea acordurilor

Componenta din Declarația finală a summitului NATO referitoare la controlul armamentelor este un nou prilej de rechizitoriu privind încălcarea acordurilor de către Rusia.

Articolul 42 menționează că, după sfârșitul Războiului Rece, NATO a redus considerabil numărul de arme nucleare staționate în Europa și dependența de arme nucleare în strategia NATO. Sprijinul noului acord Start și reducerea armamentelor strategice e salutat de către Alianță. În schimb când vorbim despre Tratatul privind forțele nucleare cu rază medie de acțiune (Tratatul INF), limbajul din articolul 46 este sensibil diferit.

Aliații au identificat un sistem rusesc de rachete, codificat 9M729, care suscită îngrijorări serioase. “După ani de negări și mistificări și în ciuda îngrijorărilor repetate exprimate de aliați, Federația Rusă a recunoscut numai de dată recentă existența acestui sistem fără a furniza transparența sau explicațiile necesare. Un anumit model de comportament și informațiile acumulate pe parcursul mai multor ani au dus la îndoieli larg răspândite asupra respectării de către Rusia a tratatului”. Astfel, NATO constată că “Rusia se află în situația de încălcare a Tratatului”.

Și la nivelul armamentelor convenționale, articolul 47 notează situația de fapt, acuzând „implementarea de manieră selectivă din partea Rusiei a Documentului Viena şi a Tratatului Cer Deschis”, precum şi “refuzul său îndelungat de a implementa Tratatul privind Forţele Convenţionale în Europa”, “postura sa militară agresivă” care au subminat securitatea noastră.

“Aliaţii solicită Rusiei să revină la implementarea deplină şi îndeplinirea angajamentelor asumate, în spiritul şi litera acestora, fapt care este esenţial pentru restabilirea transparenţei militare şi creşterea predictibilităţii în regiunea euro-atlantică. Aliaţii sunt hotărâţi să menţină, consolideze şi modernizeze regimul de control al armamentelor convenţionale în Europa, în baza unor principii şi angajamente cheie, incluzând reciprocitatea, transparenţa şi acordul ţării gazdă”, ultima frază fiind o nouă referire la situația Tratatului Forțelor Convenționale în Europa adaptat (declarația summitului OSCE de la Istanbul 1999) și retragerea trupelor ruse din Georgia și Republica Moldova.

Este știut faptul că drumul Rusiei a fost contrar: nu numai că nu au fost respectate angajamentele în privința forțelor convenționale, dar au fost amplificate prezența acestora, a fost utilizată forța pentru modificare frontierelor Ucrainei, prin anexarea Crimeii și agresiunea militară rusă din Estul Ucrainei, și a crescut gradul de provocare la adresa Flancului Estic al Alianței.

“Aliaţii subliniază importanţa modernizării Documentului Viena, menţinerea şi întărirea Tratatului Cer Deschis şi sprijinirea activă a discuţiilor în curs la nivel OSCE, inclusiv a Dialogului Structurat privind provocările actuale și viitoare la adresa securității din spațiul OSCE. Solicităm Rusiei să se implice în mod constructiv în aceste eforturi la Viena”, se mai menționează în document.

Sursa: deschide.md

Citeste mai mult despre: Iulian Chifu, nato, rusia, SUA
Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: