• Bucuresti 32º C
    Baia Mare 21º C
    Brasov 26º C
    Cluj-Napoca 22º C
    Constanta 28º C
    Craiova 32º C
    Galati 27º C
    Iasi 20º C
    Suceava 16º C
    Timisoara 27º C
  • 1 EUR = 4.7340 LEI
    1 USD = 4.2803 LEI
    1 GBP = 5.3251 LEI
    1 CHF = 4.3235 LEI
    1 HUF = 1.4260 LEI
    1 BGN = 2.4204 LEI
    1 JPY = 3.9725 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Iulian CHIFU // Momentul în care Dodon e puternic și limitele voinței sale în numirea unui Premier

04 Martie, 10:04

Președintele Igor Dodon se află la punctul său de maximum în exercitarea puterii. Este întotdeauna cazul pentru un președinte, după alegeri generale, când fostul Parlament - și Președintele Parlamentului aferent, numărul doi în stat – a dispărut, și când revine constituțional Președintelui sarcina de a desemna Primul ministru.

Chifu

Mai ales când nu există un partid majoritar și când o majoritate nu s-a degajat încă, Președintele este suveran în deciziile sale. Însă acest tip de suveranitate nu este absolut.

Puterea fără presiunea numărului doi în stat, Președintele Parlamentului

Într-adevăr, marele câștig a lui Dodon, în acest interval, este absența numărului doi în stat, Președintele Parlamentului. Această situație creează un avantaj comparativ, pentru o perioadă scurtă de timp, Președintelui. Odată validate mandatele de parlamentari, odată convocată prima ședință a Parlamentului, alegerea președintelui Parlamentului intră în linie dreaptă și înțelegerile parlamentare vor duce, în final, la desemnarea Președintelui Parlamentului Republicii Moldova.

Doar că în acest an s-ar putea ca acest rol să revină unui reprezentant al Partidului Socialist din Republica Moldova, partidul lui Dodon, de unde și dificultățile acțiunilor cu care Președintele ne-a obișnuit, acelea în care refuză să-și îndeplinească atribuțiile, refuzând numirea de două ori consecutiv sau semnarea unei legi de două ori consecutiv, contrar Constituției. Cu un Președinte al Parlamentului socialist, fie și pentru un interval de timp, perspectiva blocajelor prezidențiale crește dramatic.

În al doilea rând, pentru că avem trei forțe politice mari complet nemiscibile, varianta unei majorități poate fi una îndepărtată ca moment. Însă în Parlament, vocile care vorbesc despre o majoritate de conjunctură, de acorduri tehnice pentru demiterea tuturor șefilor de instituții ce țin de Parlament și, respectiv, pot fi înlocuiți sunt tot mai prezente, și cred că o asemenea acțiune nu va fi ratată. E un alt interval psihologic complicat pentru stabilitatea instituțională, dar care nu cred că va fi ratat de forțele politice pro-ruse. Cu largul concurs al unor forțe parlamentare sau deputați individuali, declarați pro-europeni.

Limitele alegerii Prezidențiale pentru desemnarea Premierului

În fine, numirea persoanei desemnate să formeze guvernul e tot la dispoziția Președintelui în prima fază. Cât timp cu există o majoritate asumată, Igor Dodon poate oferi mandatul cui vrea el, cu precădere unui socialist în primă fază. E un alt interval critic de discutat. Până la urmă care sunt limitele președintelui?

Deși a declarat rituos că el va refuza oferirea mandatului unei majorități de strânsură, „nelegitimă”, alcătuită din parlamentari individuali adunați în jurul unui partid, Președintele Igor Dodon nu poate să facă așa ceva. O majoritate constituită obligă președintele Republicii Moldova, că-i place sau nu, să desemneze candidatul de premier al acestei majorități formate.

Nu că ne-am afla în această situație, doar că trebuie menționat că, înainte de noua vizită de relaxare cu familia la Moscova (pentru indicații???) declarația și scenariile făcute de Igor Dodon sunt corecte în afara celui pe care l-a exclus, ca un partid să poate capacita o majoritate cu candidați preponderent din circumscripții uninominale, formând ulterior un guvern. Până la proba reală a actelor de corupție prezumate, care ar fi dus la această alcătuire, Președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, e obligat să ofere mandatul acestei majorități.

Negocierea la Pachet: Parlament-Guvern

E adevărat că marea dilemă este una critică: formăm organele de conducere ale Parlamentului, alegem Președintele Parlamentului, sau negociem la pachet cu Guvernul? O dilemă interesantă, mai ales când vorbim despre negocierile între două partide. Ar accepta ACUM(PPDA plus PAS) să preia postul de premier și formarea Guvernului pro-european lăsând președinția Parlamentului la PDM, de exemplu? Sau ar prefera să o facă invers? Știu, ACUM a declarat că nu se va alia nici cu PDM, mai nou nici cu PSRM. Totuși Republica Moldova are nevoie de o guvernare.

Eu aș recomanda ca organismele Parlamentului Republicii Moldova să fie stabilite imediat. Asta ar da funcționalitate organismului reprezentativ, Legislativului, cu presiunea asupra președintelui dată de o altă instituție legitimă și în activitate, indiferent de formatul de echilibru în trei sau blocaj în trei pe care-l reprezintă. În cazul negocierilor reale a unei majorități, se poate reveni și se pot schimba cei ce dețin aceste funcții. Schimbările pot interveni oricând o majoritate este realizată. Dar funcționalitatea e necesară cât mai repede, imediat după validarea alegerilor generale.

Negocierile se anunță lungi și frustrante. PDM a lansat invitațiile – și presiunile aferente – către PAS și PPDA. Aici va fi cheia jocului. Refuzul de a se întâlni și negocia împinge spre varianta Binomului PDM-PSRM, care ar valida narațiunea din campania electorală a blocului ACUM. Însă nu cred că PDM va mușca o asemenea nadă, așa cum nu cred că, după lovitura din vineri, 22 februarie, o apropiere cu Rusia mai e posibilă, ca să nu vorbesc de un dialog constructiv pe linia formulei PDM.

Răbdare și tutun, că nu dau turcii!

Însă negocierile pas cu pas, cu grupuri de parlamentari sau parlamentari individuali, vor costa și vor dura. Și cred că este hazardată și ideea președintelui de onoare al PDM, Dumitru Diacov, potrivit căreia PDM nu va fi de acord cu alegerile anticipate. Asta pentru că, dacă nu se poate forma o majoritate de nici un fel și două încercări de formare a Guvernului cad, se va trece automat la alegeri anticipate, potrivit Constituției.

Mai rămâne într-adevăr problema continuității constituționale a Guvernului., Sesizarea Curții Constituționale o fi ea judicioasă, dar vine foarte târziu. Era un subiect ce ar fi trebuit tranșat înainte de alegeri. Chiar dacă înțeleg rezerva de a crea o nouă suspiciune și a da un nou subiect de campanie și divergență cu blocul ACUM. Însă Guvernarea trebuie să continue, indiferent de negocierile dintre timp, până la consumarea deplină a procedurilor ce dau un nou guvern votat în Parlament și care depune jurământul în fața Președintelui. În caz contrar, avem cu adevărat o neclaritate, un vid de putere și o instabilitate inacceptabile pentru Republica Moldova.

Răbdare și tutun, spunea conu’ Iancu – Ioan Luca Caragiale. Cred că la Chișinău va fi nevoie de multă răbdare și mult tutun până la o majoritate coerentă.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: