• Bucuresti 34º C
    Baia Mare 30º C
    Brasov 30º C
    Cluj-Napoca 30º C
    Constanta 28º C
    Craiova 33º C
    Galati 33º C
    Iasi 32º C
    Suceava 27º C
    Timisoara 34º C
  • 1 EUR = 4.7315 LEI
    1 USD = 4.2103 LEI
    1 GBP = 5.2727 LEI
    1 CHF = 4.2800 LEI
    1 HUF = 1.4541 LEI
    1 BGN = 2.4192 LEI
    1 JPY = 3.9100 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Iulian CHIFU // La început de campanie electorală: déjà vu cu șicane și referendum fără chef

29 Ianuarie, 09:56

A început și campania electorală pentru alegerile generale din Republica Moldova, la 24 februarie 2019.

Chifu

O campanie lansată după ce numeroase șicane administrative și cu relevanță juridică au fost lansate, ba pentru înregistrarea sau nu a vreunui candidat, ba pentru propaganda pe net înainte de debutul campaniei, ba pentru candidați cu nume similar și binecunoscutul joc de-a confuzia și împărțirea voturilor pe anumite circumscripții.

Oricum mult mai multe reclamații decât în perioada anterioară, chiar dacă majoritatea au vizat partidele și nicidecum manifestări nepotrivite sau ilegale ale unor candidați uninominali în circumscripții.

Poziția de unde se pleacă la dezbaterea electorală marchează un déjà vu: celebra dezbatere geopolitică, Est versus Vest – extrem de importantă în contextul în care unii actori depind de aceste componente, la nivel identitar, iar comunitatea internațională e preocupată de ultimele evoluții și desprinderea de drumul european; apoi celebra teză a “Oligarhului Rău care a capturat statul”, însoțită de “binomul Dodon- Plahotniuc”, ce notează o pretinsă colaborare PDM-PSRM, iar mai nou, teza s-a mai rafinat, a apărut și subordonarea Dodon față de Plahotniuc; în fine, democratizarea Republicii Moldova, lupta cu oligarhia în general, nevoia revenirii pe drumul european, combaterea corupției.

Pe de altă parte, marele absent este un program real de guvernare, care să aibă în centru grija față de oameni, respectiv să vizeze direct și concret sănătatea, învățământul/educația și cultura, evident însoțite de infrastructură, economie și perspectivele de prosperitate ale cetățenului Republicii Moldova.

S-ar putea să mă înșel, aceste programe să existe, să fi fost prezentate deja și doar lipsa de prezență constantă la Chișinău să justifice faptul că mi-au scăpat. Dar eu nu am văzut nici o temă de această factură mai pe nicăieri, la nici un competitor electoral. Or întrebarea se pune în ce măsură programele propuse, temele de dezbatere (și de confruntare) se află sau nu pe lista nevoilor cetățenilor, aspirațiilor populației, doleanțelor societății din Republica Moldova. Cine este mai adecvat și mai legat de aceste deziderate este și cel mai aproape de a câștiga alegerile.

Sunt convins că, la nivel local, în circumscripții, lupta și rivalitățile sunt mult mai mari. Acolo și legătura cu cetățeanul votant și plătitor de taxe ar trebui să fie mai strânsă, Poate acolo avem programe individuale relevante. De altfel, această particularitate a alegerilor actuale, în varianta votului mixt, le face și mai impredictibile: nu știm cum și cine va câștiga în circumscripții – deși există unele evaluări și curajoșii au început să facă și pariuri.

Cert e că viitoarea majoritate depinde direct de voturile și persoanele ce vor accede în cele 51 de circumscripții uninominale, care au, la rândul lor, efect de antrenare pentru voturile alocate pentru partidele pe care le reprezintă, în componenta votului pe listă, pentru ceilalți 50 de deputați. Și reciproc, cât antrenează marca partidului voturi pentru candidatul ce se prezintă uninominal într-o circumscripție.

Apoi, e de văzut în ce măsură referendumurile organizate concomitent cu alegerile au o relevanță și un efect de antrenare măcar pe prezența la vot sau mobilizare. Este evidentă absența de interes a partidelor, din cei doar 5 candidați înregistrați la această componentă a scrutinului. Practic PDM și PCRM sunt singurele partide parlamentare care se înfruntă, între “pentru” și “contra”, iar dintre toți PDM e singurul care să marșeze pe votul “Pentru” și la întrebarea vizând reducerea numărului de parlamentari și la cea vizând posibilitatea de a înlocui deputatul ales, dacă nu răspunde nevoilor cetățenilor, printr-o procedură de consultare populară tip referendum.

Astfel, PDM pare să-și maximizeze marca identitară prin acest scrutin, vom vedea cu ce rezultate. Mai mult, cetățenii înșiși par fără chef în această direcție, așa cum, în afara nucleelor dure de partid, putem vorbi încă de o apatie electorală general drept caracteristică a acestui scrutin, o dezabuzare prematură pentru o democrație atât de fragilă, în turbulențe și cu atâtea probleme.

Nu-i vorba, suntem încă la început de campanie, agitația electorală de abia începe și vom vedea relevanța referendumurilor în timp. Nu neapărat că ar strânge o majoritate pentru a valida rezultatul, cât în ceea ce privește eventualul efect de antrenare pentru competitorii implicați, vom vedea cât contează această componentă în rezultatele alegerilor generale.

Oricum absenteismul, absență opțiunilor așteptate de electoratul mai sofisticat, programe neinteresante și, sigur, nu pe gustul cetățenilor sunt caracteristicile de moment ale scrutinului. Lucrurile se pot schimba, probabil că vom vedea competitorii mai inovativi, mai imaginativi și cu soluții de atragere a publicului. Dar modul de lansare a campaniei se face lăsând un gust  rânced de ciorbă reîncălzită.

Cui îi aduce avantaje o campanie ternă și fără atractivitate, pe clișee vechi și neconvingătoare? În teorie, se spune că partidelor bine organizate, la firul ierbii, cu mobilizare bazată majoritar pe capacitatea administrativă, și dezavantajează partidele de imagine, de lider, care mobilizează prin mass media și social media. Aici, la ultimele, lipsa unor elemente cheie de atractivitate explozivă, lipsa capacității de a genera emoții, cu precădere de a formula teme pe toate cele trei emoții fundamentale - frică, umilință și speranță – sunt culuare care pot duce la eșec.

Un scrutin care începe tern, prost, fără prospețime și inventivitate, cu o amplitudine egală cu frigul, gheața, poleiul și vremea gri de afară. Și fără sondaje de referință, demne de acest nume, care să apară public și să marcheze convergența opiniilor actorilor din competiția electorală în raport cu rezultatele arătate în asemenea sondaje. Nu că ar fi, în fine, chiar relevante, pentru că ele măsoară doar tendința generală, media opțiunilor, ce se poate regăsi la scrutinul pe liste. Votul din circumscripții rămâne marea necunoscută.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: