• Bucuresti 20º C
    Baia Mare 22º C
    Brasov 18º C
    Cluj-Napoca 22º C
    Constanta 12º C
    Craiova 19º C
    Galati 16º C
    Iasi 18º C
    Suceava 15º C
    Timisoara 23º C
  • 1 EUR = 4.7581 LEI
    1 USD = 4.2268 LEI
    1 GBP = 5.4956 LEI
    1 CHF = 4.1488 LEI
    1 HUF = 1.4831 LEI
    1 BGN = 2.4328 LEI
    1 JPY = 3.7787 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Iulian CHIFU // Avertismentul României: nu blocați majoritatea pro-europeană după alegeri!

22 Ianuarie, 14:44

A trecut cu puține referiri vizita Ministrului român al Afacerilor Externe, Teodor Meleșcanu, la Chișinău. Mă refer cu precădere la mass media. Acum, după ce am putut vedea diferitele reacții publice, politice și mediatice, merită să revenim asupra semnificației majore a acestei vizite.

Chifu

Mai întâi e vorba despre prima vizită la Chișinău din actualul mandat a Ministrului de Externe român. Au mai fost ședințe comune de guvern, au fost numeroase întâlniri la București, dar e prima vizită oficială a Ministrului român de Externe la Chișinău. Având în vedere că Președintele României nu are comunicare cu omologul său de la Chișinău - în condițiile raportării lui Igor Dodon la România și români de pe poziții revanșarde, revizioniste și moldoveniste pro-ruse, alterând la fiecare ieșire publică relațiile bilaterale și jignind România și pe români - e cea mai importantă vizită din Republica Moldova pentru a avea un orizont al evoluțiilor internaționale și perspectivelor din punctul de vedere al României.

În al doilea rând, vizita a fost făcută din postura deținerii de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene, statut pe care l-a menționat explicit și direct Ministrul Meleșcanu, la sosirea la Chișinău. Acest statut îi dă de două ori mai multă greutate, fapt ce e relevant în contextul vizitei la Chișinău, dar și al declarației că Republica Moldova rămâne în prim planul intereselor României în timpul președinției, ca prioritate.

Nu înseamnă că România poate impune ceva sau poate domina sau da direcția agendei pe această direcție, mai ales dacă nu are argumente oferite de evoluțiile din însăși Republica Moldova. Doar că acolo unde aceste argumente există, unde există reforme, unde există probleme majore cu elemente viabile, România se poate asigura că acestea ajung în conclavul european și sunt considerate corect și echilibrat. Însă, în egală măsură, România nu va putea schimba realitățile sau deciziile luate de celelalte state, iar poziția sa în acest semestru va reflecta decizia finală a Consiliilor UE, cu precădere a Consiliului Afaceri Externe, prezidat în primele 6 luni ale anului de către Teodor Meleșcanu!

E interesant de privit și agenda vizitei: întâlniri protocolare normale – MAEIE, Premier – și întâlnire cu opoziția reunită. Desigur, deținând președinția Consiliului UE, o reuniune cu ambasadorii UE acreditați la Chișinău a fost obligatorie. Agenda reflectă statutul de deținător al Președinției Consiliului UE, dar și de actor echilibrat și care nu se implică în discuta politică. Doar avertizează explicit și pe toate canalele – că sunt sau nu ascultate de un actor sau altul – despre necesitatea respectării desfășurării alegerii libere și corecte, transparente, a evitării oricăror ingerințe administrative care ar altera competiția electorală corectă. După episodul alegerilor de la nivelul Chișinăului, orice acțiune de acest tip va fi privită cu mai multă atenție și suspiciune, monitorizarea va fi strictă la nivelul tuturor ambasadelor statelor UE și a celei a SUA, iar reacția dură dacă vor exista alunecări sau blocaje.

Un al doilea mesaj major vine direct de la poziția României și asumările sale – făcute transparent prin toate documentele și susținerile publice. De la Strategia Națională de Apărare, emisă de Președintele Klaus Iohannis – și valabilă pe tot parcursul mandatului - la declarațiile de politică externă ale Președintelui cu ocazia reuniunii corpului diplomatic român la București – de zilele diplomației, 1 septembrie, dar și la reuniunea corpului diplomatic acreditat la București, la final de ianuarie – la toate prezentările programatice a priorităților de politică externă ale României făcute de către Ministrul de Externe, mențiunea este una: România susține drumul european al Republicii Moldova!

Susținerea nu e o mantră, nu e o frază goală, ci are tot conținutul și greutatea de lege al poziționărilor românești oriunde în lume. Într-adevăr, el presupune că orice altă abordare va fi respinsă la nivel oficial și nu va fi susținută – deși România a avertizat că e inacceptabilă orice tentativă de a limita opțiunile unioniste a părții din populația Republicii Moldova care are acest deziderat, dar asta din motive principiale, ale libertății de gândire, de întrunire și a liberei exprimări a ideilor, deci a drepturilor fundamentale ale omului. În al doilea rând, presupune faptul că sprijinul României poate fi acordat doar unei puteri pro-europene la Chișinău, orice altă variantă necesitând o poziționare critică distinctă a Bucureștiului după alegeri și consecințe pe măsură după formarea Guvernului.

Concret, la reuniunea cu opoziția și reprezentanții oficiali ai puterii declarat pro-europene(dar mai nou și pro-Moldova) mesajul a fost unanim: mențineți cursul pro-european, nu blocați alcătuirea unei coaliții pro-europene după alegeri pentru că aceasta e alegerea României și pentru că, în fiecare alt caz – câștigul unei puteri anti-europene-proruse socialiste, câștigul unei puteri declarat pro-europene dar care acționează ne-european, ne-democratic, subminând interesele românești sau pozițiile celor ce se autodeclară de identitate română sau care au cetățenia română, blocarea unei asemenea majorități pro-europene de orice categorie de forțe – Bucureștiul oficial va fi obligat să se poziționeze la nivel bilateral, ca și la nivel european.

Spectacolul oferit de opoziția reunită a fost unul greu de calificat drept matur, diplomat, democrat, european. Fiind o reuniune nepublică, nu-mi permit să intru în amănunte, dar întregul comportament și susținerile actorilor, împreună cu declarațiile tuturor pe parcursul timpului, ca și actele acestora, sunt considerate cu atenție iar România ca stat, indiferent cine îl conduce politic, se raportează la aceste realități cu precizie.

După cum era de așteptat, partidele opoziției s-au jurat că nu se vor alia niciodată cu PDM și au pus pe masă argumentele cunoscute legate de Oligarhul Rău care a Capturat Statul, Cu Binomul Dodon-Planotniuc, PDM-PSRM, cu orientarea anti-rusă a puterii declarată anti-europeană. Probabil că aici se află și motivația lipsei de comunicare asupra existenței întâlnirii. Argumentele au abundat, unele evidente, altele mai puțin relevante și vădit partizane. Nu s-a pus problema măcar despre vreo susținere politică a unei anumite forțe politice în alegeri – România nu face acest gest, chiar dacă partidele politice românești își susțin, firește, partenerii din partidele europene respective – ci doar a susținerii drumului și opțiunii europene a Republicii Moldova.

În schimb, un avertisment a fost transparent și răzbate din întreaga vizită la Chișinău a ministrului român al Afacerilor Externe: dincolo de bătălia electorală firească, ea trebuie să se desfășoare corect și pe reguli iar ca rezultat să se soldeze cu o soluție pro-europeană, pentru a menține sprijinul serios al României. Nu înseamnă că, pentru cetățeanul de rând, România nu-și va menține sprijinul, din contra: programele sociale și susținerea refacerii grădinițelor, școlilor, a infrastructurii rutiere, a interconectărilor vor fi menținute. În plus, sprijinul se va canaliza spre cetățeni, organizații culturale, organizații ale societății civile, iar acesta riscă să rămână singurul dacă rezultatele alegerii cetățenilor Republicii Moldova, lipsa organizării corecte a alegerilor, blocajele în formarea unei majorități pro-europene reale vor fi dominantă la nivel oficial.

Avertismentul poate fi lecturat direct de către toți participanții la scrutin. Toate forțele politice, toți actorii, toți partenerii internaționali. Cea mai mare greșeală ar fi ca cineva să considere vreodată că România sau vreun reprezentant român la acest nivel este naiv. Indiferent cât de diplomat este sau cât evită recursul la anumite argumente sau fapte, fiți sigur că le cunoaște în detaliu, cu toată încărcătura lor. Iar de comportamentul la fiecare pas, de acțiuni, declarații și actele fiecăruia depinde întotdeauna raportarea României la orice forță politică. Avertismentul livrat la Chișinău trebuie, deci, luat cu cea mai mare atenție. Mai ales că astăzi România vorbește în dublă calitate, prin vocea Ministrului său de Externe: ca stat frate, vecin, de frontieră a NATO și UE, dar și ca stat ce deține președinția Consiliului UE!

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: