• Bucuresti 25º C
    Baia Mare 18º C
    Brasov 19º C
    Cluj-Napoca 16º C
    Constanta 22º C
    Craiova 25º C
    Galati 24º C
    Iasi 24º C
    Suceava 19º C
    Timisoara 19º C
  • 1 EUR = 4.7432 LEI
    1 USD = 4.2921 LEI
    1 GBP = 5.3799 LEI
    1 CHF = 4.3319 LEI
    1 HUF = 1.4261 LEI
    1 BGN = 2.4252 LEI
    1 JPY = 3.9747 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

I.CHIFU / Sindromul Cernobîl: Rusia a ascuns contaminarea masivă a petrolului din conducta Drujba

07 Mai, 08:10

Rusia este din nou subiectul unui scandal monstru, determinat de contaminarea masivă a petrolului transportat prin conducta Drujba către Belarus, Polonia, Slovacia, Germania, Cehia, Ungaria. Alarma a fost trasă de către Belarus și compania sa de transport și distribuție Gomeltransneft la 22 aprilie, când majoritatea statelor vizate sărbătoreau Paștele Catolic.

Chifu

Legea tăcerii pe un accident major, cu consecințe catastrofale pentru sistemul de rafinării europene

Firma națională de transport petrol belarusă, Gomeltransneft, a identificat între 19 și 22 aprilie că petrolul din conducta Drujba operată de Transneft - firma națională rusă de transport și monopolistul la export al petrolului rusesc – este contaminat cu compuși clorizi organici, care sunt utilizați în puțurile de petrol pentru curățire și creșterea producției.

Compușii de această factură, utilizați la extracție pentru eficientizarea producției, trebuie separați ulterior unor asemenea operațiuni deoarece distrug echipamentele de rafinare și, la temperaturi mari, creează clorină sub formă de gaz, un compus otrăvitor (utilizat într-o anumită formă în Siria ca armă chimică împotriva opoziției lui Bashar al Assad). Testele din 19-22 aprilie în Belarus au relevat contaminarea cu cloridă în proporție de 150-330 la milion, mult peste cele 10 părți la milion admise ca limită în acest tip de transport, potrivit criteriilor Transneft.

Partea cea mai descumpănitoare a fost absența totală a comunicării făcute de către Transneft. Ca în cazul Cernobîl, Rusia a ascuns problema partenerilor occidentali. Compania rusă de transport petrolier - care livrează 10 milioane de barili de petrol pe zi prin cele 68.000 km de conducte din Rusia și exportă 4 milioane de barili de petrol pe zi, majoritatea prin conducta Drujba, cu lungime de 5500 km ce alimentează Belarus, Polonia, Ungaria, Germania, Slovacia și Cehia - nu a spus nimic mai bine de 10 zile.

Scrisoarea transportatorului Belarus a fost singura care a avertizat clienții și cumpărătorii din aval în legătură cu situația și calitatea petrolului pompat, reușind să blocheze catastrofa distrugerii instalațiilor de rafinare din toată Europa de Nord.

10 tancuri petroliere cu un milion de tone de petrol contaminat au inundate rafinăriile europene

Problemele majore vin din capacitatea de rezolvare a problemei contaminării, care reclamă spații majore de depozitare și stocare pentru ca petrolul contaminat să poată fi combinat cu petrol curat până la cota acceptabilă de cloridă specificată în prevederile tehnice. În afara duratei enorme pentru o asemenea procedură, admițând că petrolul curat începe să fie livrat prin conductă cât mai curând, costurile de curățare sunt majore, estimate de către Belarus – singurul interlocutor al companiilor occidentale - la câteva luni și la o producție pierdută de 5 milioane de tone sau 1,2 milioane barili de petrol, echivalentă cu cantitatea transportată de Drujba într-o lună, care este estimată la o valoare de 2,7 miliarde dolari.

Iar dacă tehnic, un port ca Ust Luga – la Marea Baltică, deținut de Transneft – poate să facă aceste proceduri în timp (după ce a fost blocat de refuzul de a prelua petrol contaminat de către cargouri) pentru rafinării problema e majoră. Astfel, doar aducerea petrolului curat pe calea ferată pentru a-l combina cu cel contaminat sau inversarea fluxului din Drujba și trimiterea petrolului cu probleme în porturile poloneze poate fi o soluție, toate cu costuri importante.

Belarusul a estimat, preliminar, pierderi de 100 milioane de dolari, în timp ce cel puțin 10 tancuri petroliere cu peste un million de tone de petrol contaminat au plecat în perioada până la blocarea portului din Ust Luga și nu se știe dacă petrolul a putut fi oprit la timp și nu a intrat deja în unele rafinării, creând probleme majore.

Gestiunea crizei la nivelul lui Putin. 27 miliarde de dolari pierderi

Interesantă este și reacția tardivă a Rusiei care, după modelul nefericit din cazul Cernobîl, nu a reacționat deloc mai bine de 10 zile, Transneft refuzând chiar cu obstinație să răspundă întrebărilor venite de la clienți și media. Marți, 30 aprilie, Președintele Putin s-a întâlnit cu Nikolai Tokarev, președintele Transneft, anunțând că scandalul petrolului contaminat a subminat puternic interesele economice ale Rusiei, imaginea și prestigiul său și cerând ca sistemul ce reglementează calitatea petrolului să fie îmbunătățit. Discursul lui Putin a fost publicat pe site-ul oficial al Kremlinului.

Vineri, 26 aprilie, Rusia a avut discuții cu Ucraina, Polonia și Belarus în legătură cu contaminarea petrolului care a dus la închiderea porțiunilor din conducta Drujba din Polonia, Slovacia, Ucraina și Belarus și a portului Ust Luga între 26 și 29 aprilie (când nivelul contaminării era încă peste limitele admise). Scopul a fost găsirea unei soluții, curățarea conductei și găsirea soluțiilor tehnice pentru reluarea tranzitului și a furnizărilor.

Ministrul adjunct al energiei, Pavel Sorokin, a condus reuniunea, promițând că petrolul curat va ajunge la frontiera cu Belarus luni, 29 aprilie. Între timp, UE a redus cu 10% importurile sale de petrol, oprind importurile prin Drujba, iar prețul barilului de petrol a sărit la 75 de dolari, în timp ce rafinăriile au accesat împrumuturi din rezerva de stat pentru alimentarea populației. Belarusul nu a confirmat nici azi sosirea petrolului curat, așteptând reluarea unui flux normal abia după 4 mai.

La această oră nu este cunoscut vinovatul pentru petrolul contaminat. Potrivit lui Nikolai Tokarev și raportului oficial către Putin, a fost vorba despre introducerea petrolului contaminat de către o companie privată din regiunea Samara. Dar Samaratransneft a fost vândută în 2017 și nu e cunoscut cumpărătorul, fiind vorba despre terminalul care a introdus petrolul contaminat, în timp ce presa rusă vuiește deja strigând că a fost vorba despre sabotaj.

Nivelul contaminării arată însă că e vorba despre pomparea de petrol cu probleme zile întregi, dacă nu chiar săptămâni, deci e vorba despre o neglijență crasă. Investigațiile sunt făcute de Transneft, iar Vladimir Putin a anunțat că ar putea internevi și organele de urmărire penală. Nu a trecut o zi și miercuri s-a anunțat deschiderea unui dosar penal legat de contaminarea petrolului la Samara.

Sabotaj!!! Contaminare intenționată! Temele cominicării strategice a Rusiei în cazul petrolului contaminat

Vineri, ipoteza sabotajului a fost lansată de către Igor Dyomin, un adjunct al lui Tokarev de la Transneft în mass media. El a susținut că a fost vorba despre "o contaminare intenționată". Poluarea, identificată foarte târziu la terminalul Transneft din Samara, poate proveni de la mai mulți mici producători privați, fără a fi menționați. Și Tokarev a intervenit marți, în discuția cu președintele Putin, susținând aceeași temă, că petrolul a fost contaminat intenționat de către o companie privată.

Repetarea tezei arată că aceasta e formula de comunicare publică identificată de oficialii ruși pentru a gestiona scandalul. Între timp au fost afectate companii precum Total, Vitol, Glencore și Trafigura care au preluat petrol contaminat din portul Ust Luga, dar și deținătorii de rafinării în Polonia – PKN Orlen și Grupa Lotos, și în Germania – Total, Shell, Eni și Rosneft. Rusia va trebui să compenseze pierderile tuturor clienților săi și să rezolve situația care va dura luni întregi.

În plus, s-ar putea să se adauge și alte costuri, dacă apar probleme la rafinăriile care au utilizat deja petrol contaminat. În plus, companiile europene se uită deja după furnizori alternativi petrolului rus livrat prin Drujba ca rezervă pentru astfel de cazuri sau chiar ca furnizori de încredere principali care să înlocuiască sursele din Rusia.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: