• Bucuresti 31º C
    Baia Mare 32º C
    Brasov 28º C
    Cluj-Napoca 30º C
    Constanta 28º C
    Craiova 30º C
    Galati 32º C
    Iasi 31º C
    Suceava 28º C
    Timisoara 33º C
  • 1 EUR = 4.6569 LEI
    1 USD = 4.0889 LEI
    1 GBP = 5.1960 LEI
    1 CHF = 4.1043 LEI
    1 HUF = 1.4370 LEI
    1 BGN = 2.3811 LEI
    1 JPY = 3.6974 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Dungaciu ia apărarea BOR după un atac din presa elvețiană

26 Iulie, 23:08

Sociologul Dan Dungaciu (directorul Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale al Academiei Române) ia apărarea Bisericii Ortodoxe Române, după ce BOR a devenit ținta unui atac din presa elvețiană.

dungaciu

Într-un articol publicat joi în cotidianul Adevărul, fostul secretar de stat din Ministerul Afacerilor Externe reacționează la un material din ziarul elvețian Neue Zürcher Zeitung, unde autorul (profesorul universitar de istorie Oliver Jens Schmitt) susținea că „și în fascism, dar şi în comunism, Biserica Ortodoxă a României a fost mereu în slujba puterii”.

„«Daţi Cezarului ce-i al Cezarului», a spus Iisus. Şi a mai zis: «Împărăţia mea nu este din această lume». Biserica Ortodoxă Română nu a luat niciodată aceste cuvinte în sens literal. Apropierea sa de putere şi înclinaţia spre corupţie i-au adus bogăţii fără precedent. Orice dezbatere în privinţa trecutului este străină de ea”, scria Schmitt, citat tot de Adevărul.ro.

În acest context, Dungaciu argumentează că într-o democrație o biserică (fie ea ortodoxă, catolică sau protestantă) trebuie acceptată la fel ca orice altă instituție a societății civile și că ea nu trebuie judecată prin prisma unor criterii politice, sociale, caritabile, naționaliste, de drepturile omului etc. (acestea fiind strict secundare), ci prin ideea intermedierii relației omului cu Dumnezeu.

„Scopul pentru care a fost „constituită” Biserica nu este „din această lume”. Este, în termenii cei mai lumeşti, să aducă sfânta împărtăşanie credincioşilor. Atât şi nimic mai mult. Acesta este scopul ei ultim pe care şi-l asumă şi pe care nu îl poate impune întregii societăţi (şi nici nu încearcă).

În rest, tot ceea ce există în jurul unei asemenea instituţii – şcoli, spitale, caritate, apelul la identitatea naţională, drepturile omului, prezenţa publică de un fel sau altul, toate sunt valabile şi valide doar dacă au legătură cu scopul ultim. Şi doar aşa se justifică.

Biserica nu este nici o asociaţie de caritate, nici o asociaţie de binefacere, nici o asociaţie pentru drepturile omului, nici o apărătoare a identităţii naţionale, nici o instituţie care luptă pentru pace sau care protejează persoanele defavorizate. Este câte ceva şi din asta, dar este în primul rând entitatea care pune la dispoziţia credinciosului şansa mântuirii sale. Restul sunt note de subsol.

Că în perspectiva multora singura justificare şi raţiune de funcţionare a bisericilor sunt aceste note de subsol („asistenţă socială” în general), nu înseamnă nimic decât ignoranţă sau rea credinţă. Nu poţi, din afara ei, să impui Bisericii cum să acţioneze sau care trebuie să îi fie obiectivele ultime. Aşa cum nici biserica nu poate face asta cu alte entităţi sau instituţii ale „societăţii civile”.

A spune, deci, că o biserică, în cazul nostru BOR, „nu a făcut nimic pentru democraţie” e o afirmaţie lipsită de sens; neinteligibilă. BOR nu a fost „înfiinţată” nici să facă ceva pentru democraţie nici împotriva ei. Pur şi simplu, BOR funcţionează într-o democraţie, ca şi alte religii sau alte asociaţii. A disocia „democraţia” de biserică înseamnă a falsifica planurile.

Democraţia – spaţiu civic, în general – nu este apanajul strict al necredinţei sau al anticlericalismului pe care bisericile şi credincioşii lor le violenteză permanent prin simpla lor prezenţă. Democraţia, cum spuneam, este sistemul în interiorul căruia ne mişcăm cu toţii, credincioşi, necredincioşi, atei, înţelepţi, instruiţi, neinstruiţi, politicieni şi anti-politicieni – având grijă să respectăm legile statului laic („legea lui Iisus nu este legea statului”) şi pe fiecare dintre noi. (…)

Jocul democratic este reglat de instituţiile politice. Biserica nu este una dintre ele. Dar este o instituţie care funcţionează în spaţiul public, îl infuzează, aşa cum poate şi, prin acest joc indirect influenţează spaţiul politic. Exact aşa cum face orice ONG. Faptul că Biserica este finanţată parţial de către stat nu schimbă datele problemei. Există, la limită, şi ONG-uri sau fundaţii finanţate de către stat (cele de „interes public”). Dar nu despre asta e vorba. Statul finanţează bisericile, deşi nu toţi cetăţenii le frecventează, aşa cum finanţează stadioanele de fotbal, opera naţională, teatrul naţional etc., fără ca milioane dintre concetăţenii noştri să fi intrat vreodată în ele. Este o decizie a statului, a politicului, să facă asta. (…)

Nu există „politici sau societăţi mântuitoare”, iar ideea că există regimuri care să te proiecteze direct în Rai este nu doar o aberaţie teologică dar şi un lucru extrem de periculos.   Scopul Bisericii este acelaşi indiferent de regim, şi nu există corelaţii între „forma sistemului politic” şi „numărul de mântuiţi pe cap de locuitor”. Sau, dacă există, noi nu le putem ştii. Nu există nici sociologi ai Raiului nici sociologi ai Iadului”, detaliază Dungaciu.

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: