• Bucuresti 35º C
    Baia Mare 28º C
    Brasov 29º C
    Cluj-Napoca 28º C
    Constanta 30º C
    Craiova 34º C
    Galati 32º C
    Iasi 28º C
    Suceava 25º C
    Timisoara 32º C
  • 1 EUR = 4.7231 LEI
    1 USD = 4.2103 LEI
    1 GBP = 5.2496 LEI
    1 CHF = 4.2861 LEI
    1 HUF = 1.4531 LEI
    1 BGN = 2.4149 LEI
    1 JPY = 3.9027 LEI
  • Login
CELE MAI NOI | CELE MAI VIZIONATE | JURNALE
Ultimele stiri:  
= JURNALE =

Alexandru Vakulovski // Mocirla Chișinău – Ungheni

22 Aprilie, 16:06

Am pornit vineri, când începuse o ploiță, din Chișinău spre Iași. Invariabil, toți călătorii când ajung la microbuzele Chișinău – Iași întreabă: pe unde mergem? Pe la Sculeni sau pe la Albița?

mocirla

Nu sunt călătorii chiar atât de pretențioși, dar întreabă pentru că știu că spre Albița drumul e relativ bun, a fost reparat câțiva ani în urmă și de atunci e întreținut – mai bine, mai rău, dar rezistă. Spre Sculeni în schimb parcă nimic nu se schimbă de zeci de ani, deși de ani buni vedem camioane, buldozere, muncitori care sapă, cară pietriș etc. Cred că scrisesem un text despre șoseaua Chișinău – Ungheni și acum vreo 5-7 ani, dar în afară de porțiuni minuscule de drum proaspăt asfaltat, parcă nimeni nu vrea să strice atmosfera unui parcurs hurducat spre România.

Dacă atunci când vii din Albița se creează impresia unei țări civilizate, chiar frumoase, căci se văd codrii și multe lacuri, când vii dinspre Ungheni ți se pare că ai ajuns în Kazahstanul lui Borat, deși putem vedea peisaje la fel de spectaculoase. Păi iată cât de mult contează “ospitalitatea, tradiția, misterul” unei țări pornind de la un drum. Nu poți vizita Moldova circulând doar cu avionul, nici măcar Șor nu are posibilitatea asta, atunci despre ce fel de turism să vorbim când mașinile ies dintr-o groapă și nimeresc în alta?

Dar, desigur, despre cât de “bun” e drumul spre Ungheni știam de câțiva ani. Însă acum ne-a prins ploița în Călărași și am avut ocazia să văd cum șoseaua principală a Călarașiului se transformă într-o mare băltoacă. Pe marginile șoselei se mima munca, erau săpate gropi, autogara era înconjurată de astfel de șanțuri, totuși nu știu cum, dar nu se crea impresia unui șantier pe care se muncește. Șanțurile neacoperite se transformaseră în iazuri, dar, paradoxal, alea care erau gata, acoperite cu scurgeri din plăci de ciment, erau deasupra șoselei, ca apa să nu prea aibă șanse să ajungă. Însă și unde ajungea apa nu părea că trece. Nu știu cine se ocupă de drumuri și de canalizare în Călărași, dar și șoferul cursei comenta că e un lucru de mântuială, parcă în batjocură. În timpul ploii șoseaua din Călărași e un râu și nici nu vreau să știu cum se chinuie probabil oamenii care au case acolo.

Singura porțiune de șosea într-adevăr bună spre Iași e cea care încunjoară Ungheniul și e clar de ce: vedem pe un panou că e făcută din banii Uniunii Europene. Noi încă nu știm să muncim și nici nu vrem, cam asta e concluzia. Iar fără Uniunea Europeană, fără ajutoarele de la ea, devenim (sau rămânem) ca mocirla Chișinău – Ungheni.

Sursa: deschide.md

Daca ti-a placut articolul, urmareste agentia de stiri rnews.ro pe facebook
Alte articole: